You are currently viewing Suomen Rautatiemuseo (27.3.2022)

Suomen Rautatiemuseo (27.3.2022)

Vaunussa oli ihanan viileää, vaikka ulkona heinäkuun helle teki ilmasta raskaan ja öljymäisen. Aleksanteri II silitti kädellään pullean sohvan pintaa. Koko huone oli päällystetty samalla vihreällä pukinnahalla seiniä myöten. Katon ja verhojen silkki sekä amerikkalainen pähkinäpuu puuosissa kevensivät ylitsevuotavaa tunnelmaa.

Keisarin juna

Toki hän, Venäjän keisarina, Puolanmaan tsaarina ja Suomen suuriruhtinaana, oli tottunut ylellisyyteen. Talvikausien koti, Talvipalatsi, oli niin loistokas peileissään, pylväikkögallerioissaan, valtaistuinsaleissaan ja pronssipatsaissaan, ettei maailmassa montaa sen veroista. Tuskin yhtään. Eivätkä kesäpaikatkaan, Tsarskoje Selo tai Pietarhovi, hävinneet mahtipontisuudessaan. Kaikki oli, niin kuin pitikin, keisarillista. Olihan keisari kaiken ja kaikkien yläpuolella. Monet pitivät häntä jumalana, eivätkä alamaiset väärässä olleet. Hänen tehtävänään oli kantaa oma osansa tässä jumalallisessa järjestyksessä.

Keisarin junassa villasamettia ja pähkinäpuuta

Hän oli puolisonsa kanssa matkalla Kaivopuiston teollisuusnäyttelyyn. Aikomuksena oli tarkistaa myös sotajoukkojen kunto Luolajan kentällä. Suomessa hänestä pidettiin, ja olihan hän ollut jokseenkin lempeä hallitsija. Ei hän suomalaisia silti ymmärtänyt. Ei yhtään. Ihmeellisen tunteettoman oloinen kansa, vaikka hän oli sentään kuulu vapauttajatsaari.

Keisarin juna on ainutlaatuinen

Hän oli noudattanut opettajansa, Vasili Žukovskin, neuvoja. Tämän vapaamielisen runoilijan ja romantikon mukaan kansan onni kertoi hallitsijansa suuresta vallasta.

Suuret ja kauniit höyryveturit Suomen Rautatiemuseossa

Aleksanteri II huokaisi. Hänellä ei ollut enää aikaa lukea runoja. Oli niin paljon tärkeämpää. Maaorjuuden hän oli onnistunut keisarillisella ukaasilla lakkauttamaan, vaikka se monien mielestä oli ollut mahdoton tehtävä. Hän oli ajanut läpi monia uudistuksia. Hillinnyt sensuuria. Hyväksynyt ulkomaille matkustamisen. Siltikään, kaikista hänen yrityksistään huolimatta, kansa ei tuntunut tyytyväiseltä, saati sitten onnelliselta.

Historiallista liikennöintiä kiskoilla

Melankolisina hetkinään, joita alkoi olla yhä useammin, hän suri liberaalin opettajansa kohtaloa. Runoilija oli kuollut jo 24 vuotta sitten Saksassa. Käsittämätöntä, että hänkin, keisari, tulisi kuolemaan, eikä siihen menisi edes kauaa. Kaikkialla häntä metsästettiin. Hän oli koko ajan vaarassa. Öisin hän joutui katselemaan toisintoa kevään 1866 murhayrityksestä. Lepoa ei ollut tarjolla missään.

Höyryveturit ja kiskoautot

Keisari aisti puolisonsa, Maria Aleksandrovnan, epätoivon. Hän kuvitteli keisarinna Marian sinisellä silkillä päällystetyssä vaunussaan. Luultavasti tämä makasi katosta nahkahihnoilla riippuvassa sängyssään ja luki kirjaa. Ehkä Gogolia, Dostojevskia tai Turgenevia. Ehkä Raamattua.

Oranssi postivaunu

He kaksi, ennen niin läheiset toisilleen, olivat etääntyneet niin kauas, ettei tietä takaisin enää ollut. Hänellä keisarina oli omat sallitut seikkailunsa, kun taas Marialla uskontonsa, hyväntekeväisyytensä. Niin, ja se keuhkotuberkuloosi.

Lättähattu oli pidetty

Huoneet olivat silkkiä ja samettia vaan, muttei elämä. Ei kenellekään.

Veturimiehet heiluttaa

Suomen Rautatiemuseo Hyvinkäällä on muutakin kuin Keisarin juna upeine vaunuineen, vaikka pakko kyllä todeta, että huh huh, hieno on! Museosta löytyy erilaisia höyryvetureita joukossaan Suomen vanhin säilynyt veturi, joka on vuodelta 1868 sekä esimerkiksi Suomen presidentin salonkivaunu. Omiin suosikkeihini lukeutuivat postivaunut, aina sympaattinen Lättähattu sekä kiskoauto Cadillac Limousine.

Seppä pajassaan Suomen Rautatiemuseossa

Tekniikka on kaunista, ja kun siihen vielä yhdistyvät tarinat, niin mennyt saavuttaa tämän hetken, ja kaikki tuntuu hetken kokonaiselta.

Vastaa