You are currently viewing Pyhä on yhä

Pyhä on yhä

Aamupäivällä kutsuin auringon kanssani terassille juomaan pikakahvia.

Neitsyt Maria.

Minulla oli Rembrandt-muki, aurinko tyytyi kellumaan nesteen pinnalla. Terassi ja kalusteet olivat vielä linnunpaskan peitossa.

Sano, mitä haluat. Toiveiden ja ajatusten tuominen julki.

Muovimatot olivat selvinneet talven yli. Lintulaudasta roikkui tyhjiä verkkoja. Rasvasiemenseokset olivat maistuneet hyviltä.

Kun pyydät, voit saada. Sen me tiedämme.

Molemmat koirat makasivat ihmetellen kaikkea sitä, mikä lensi. Lentokoneet nousivat läheiseltä Helsinki-Vantaan lentokentältä.

Auringonvalossa koira lepää. Ikoni kultakääreessä. Mitä jää, kun kultaus lähtee?

Kaveri-kärpäset olivat heränneet nälkäisinä, vähän äreinä. Koko tienoo oli tapetoitu linnuilla, jotka kutoivat sellaista äänimattoa, että sitä kuvaamaan riitti vain yksi sana, jonka poimin korkealta.

Lasinen Neitsyt Maria. Auringon paiste.

Pyhä.

Risti. Wieliczkan suolakaivoksen kappelissa on ristiinnaulittu.

Katsoin, kuuntelin, kosketin ja haistelin tätä kaikkea, joka oli niin huikeaa ja kaunista ja kuitenkin elämää, jonka moni määrittelisi “pieneksi”. Sellaiseksi, josta ei juuri riittäisi kerrottavaa.

Ikoni. Wieliczkan suolakaivoksen kappelin patsas. yli 800-vuotias suolakaivos on huikea nähtävyys.

Minulle pyhä ei ole vain päivä, eikä minun tarvitse mennä kirkkoon tai palvontamenoihin, kohdatakseni sen.

Kaunis käytävä. Roomalaiskatolinen Madonna.

Voin koskettaa pyhää tässä ja nyt. Tekemättä mitään. Sanoa käsipäivää. Tunnistaa.

Vesi meidät erottaa. Kuohut. Ikoni. Neitsyt Maria.

Miksi pyhän pitäisi olla aina jossain muualla, odottamassa, kuin lupaus?

Arkielämä ja pyhyys.

Miksi pyhä piilottelisi kuoleman takana? Siksikö, että sen väsymätön kultaus hohtaisi sieltä lohdullisen kutsuvana.

Pyhän kasvot.

Miksi ensinkään pyhä rajoittuisi pelkästään kuvien ilmeettömään äitiin tai siihen poissaolevaan isään?

Mikä on ihmisen rooli ja osa pyhyydessä?

Sanovat, ettei pyhä voi laskeutua arkeemme, olla osa tavallista elämäämme, sillä siten se katoaisi. Minusta taas sille tekisi hyvää menettää vähän kultaustaan, ja tulla ihan samaan ruokapöytään.

Mitä jää, kun kultaus riisutaan?

Aamuisen innoittamana otin äsken sarjan kuvia, joissa pyrin tutkimaan pyhän käsitettä.

Risti ja Johanna Oraksen koristelautanen.

Muutamissa kuvissa voi nähdä ristiinnaulitun ja madonnan, jotka molemmat asuvat Krakovassa sijaitsevan Wieliczkan suolakaivoksen kappelissa. Tämä ihmeellinen suolakaivos on yli 800-vuotias.

Kahdenlaiset Madonnan kasvot. Äiti ja huora.

Mitä jää jäljelle, kun kultaus lähtee?

Pyhyys kätketään tahallisesti sumuverhoon.

Onko sumuverho pyhän ympärillä tahallinen?

Neitsyen osa. Rikkalapiossa.

Iloton pyhä. Tyhjyys. Pakkopaita.

Neitsyt Marian myytti.

Kärsimyksen ihannointi.

Mustavalkoinen risti ja suolakaivoksen kappeli. Pyhä on yhä täällä.

Vastaa