You are currently viewing Gallen-Kallelan Museo (10.4.2022)

Gallen-Kallelan Museo (10.4.2022)

Tarvaspäässä,

elementit, vesi ja maa, osin vielä jäässä.

Matkalinnut ovat palanneet,

pihapiiriin,

jossa Akseli ja Mary ovat aikoinaan halanneet.

Maisema, joka muistaa vielä Kovan ja Kiivaan haukut, hypyt,

sekä ihmiselämän, sen työt, lähdöt ja paluut, rypyt.

Laajalahden rannalla on kevät.Laajalahden pohjoisrannalla koira.

Itsestäni tuntuu usein, ettei itse rakennuksella niin väliä, kunhan sieltä avautuvat näkymät vain ovat kauniit, levolliset, vuodenaikojen mukaan vaihtuvat. Sellaiset, että voi katsoa kauas. Sellaiset, että ikuisuus on jo siinä. Silmissä, käsillä, tässä.

Gallen-Kallelan Museon mailla.

Gallen-Kallelan Museo sijaitsee taiteilijaprofessorin (1865-1931) itsensä suunnittelemassa, vuonna 1913 valmistuneessa, Tarvaspään ateljeelinnassa. Museon vaihtuvissa näyttelyissä limittyvät itse Gallen-Kallelan, hänen aikalaistensa sekä nykytaiteilijoiden työt ja elämät. Syyskuun neljänteen päivään asti on mahdollista tutustua lämpöiseen “Akseli Gallen-Kallela mentorina” -näyttelyyn.

Akseli Gallen-Kallela oli kokonaisvaltainen taiteilija, joka suunnitteli oman ateljeensa.

Itse rakennus on se kirkkain helmi. Mäen päällä se valvoo, kun muut vielä nukkuvat. Rakennus on sekoitus kaikkea. Erotan selkeimmin keskiaikaisen suomalaisen kivikirkon, keskiaikaisen eurooppalaisen sakaraharjatornin ja renessanssihenkisen italialaisen pylväskäytävän. Gallen-Kallela suunnitteli tämän Art Nouveau -henkisen rakennuksen, paitsi ateljeekseen, myös perinnökseen Suomen kansalle.

Tarvaspään ateljeelinna edustaa Art Nouveau- tyylisuuntaa.

Mieleeni jäivät erityisesti Martta Wendelinin (1893-1986) “Koivuja”, joka on pastelli paperille vuodelta 1969 sekä Gallen-Kallelan “Kuolema ja kukka”, joka on puupiirros vuodelta 1896.

Martta Wendelinin työ "Koivuja" on pastelli paperille vuodelta 1969.Kaksi Akseli Gallen-Kallelan työtä, joissa molemmissa toistuu pääkallo-teema.

Pihapiirissä oleva Albergan kartanon puinen kalastusmaja, Villa Linudd eli Pellavaniemi (1859), oli Gallen-Kallelan vaimon suvun puoleista perintöä. Myös se toimi perheen kotina. Nyt huvilassa on ihana kahvila, Cafe Zoceria.

Cafe Zoceria Akseli Gallen-Kallelan Museon pihapiirissä.

Suosittelen porkkanakakkua (suuhuni jäi ihmeellisesti aniksen maku?) ja isojen ikkunoiden ääressä viivähtämistä. Suurista ikkunoista laskeutuva valo lämmitti ja valaisi hetkeksi kaikki murheet pois. Kahvin jälkeen kävely Laajalahden rannan heräilevässä ja venyttelevässä keväässä läikäytti ja viilsi sisintäni. Maailma on yhä niin kaunis, vaikka meihin sattuu.

Cafe Zocerian herkullinen porkkanakakku on täynnä makuja.

Sinne munkinkammioon,

korkealle,

jäi Akseli Gallen-Kallela,

munkinkaavussaan katselemaan kauas, lähelle.

Säde ja siipi,

kultaisissa viivoissa

kuolema, Kalevala,

tarinat,

toivo.

Näkymä munkintornista yli Laajalahden. Huomaa taiteilijan suunnittelema Suomen lippu.

(Huomaa Gallen-Kallelan suunnittelema Suomen lippu, jossa maamme vanhat kansallisvärit, punainen ja keltainen.)

Vastaa